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  • [투자 일기 14] SBUX, 스타벅스
    '수'의 이야기/투자 일기 2016. 5. 29. 16:27

    대게 평가지표가 높은 기업에 투자하지 않지만, 스타벅스에는 소량을 투자하였다.

    그 이유는 단순하다.

    내가 좋아해서...

    I don't prefer the overpriced stocks, but I invested in the stock, SBUX(Starbucks corp.).

    The reason is simple; I love SBUX.


    주식 투자에 대해서 공부하다보면 다양한 의견이 많다.

    그 중에는 본인이 좋아하는 기업에 투자하라는 말도 있고

    본인이 투자한 기업과 사랑에 빠지지 말라는 말도 있다.

    사실 어느 하나가 옳다고 하기 어렵다.

    There are lots of words about investing in stocks.

    Some say the company you love is good to invest,

    but some say you must not fall in love with the stock you have.



    그래서 한번 지표를 살펴보았다.

    현재가는 55.15달러이고 아래 표의 화폐 단위로 달러다.

    Anyway, I take a look for SBUX.

    Current price is $55.15, and the unit of the table below is USD.

     구분

    FY2015

    FY2014 

    FY2013 

     매출액(Sales)

    19.16B 

     16.45B

    14.87B 

     순이익(NI)

     2,757.4M

    2,068.1M 

    8.3M 

     2기 평균 자본
    (Avg of Equity)

    5,545M 

    4,876.1M 

    4,794.6M 

     ROE

    49.73% 

    42.41% 

    NM 

    FCF(CFO + CFI)

    2,228.8 M

    -209.9M 

    1,497.1M 

    EPS 

    1.88 

    1.41 

    0.01 

     DPS

    3.97 

    3.60 

    3.06 

     Debt

    2,347.5M 

    2,048.3M 

    1,299.4M 

     자본(Equity)

    5,818M 

    5,272M 

    4,480.2M 

     현금 및 현금성자산(Cash)

    1,161.4M 

    1,843.8M 

    3,233.8M 


    역시!!

    높은 가치에는 근거는 있다.

    그것은 바로 높은 ROE다.

    그리고 높은 ROE는 다름 아닌 10%이상의 매출 성장률에서 오는 것으로 보인다.

    Of course,

    there is a reason for high valuation.

    It is high ROE from high growth rate of sales; more than 10%.


    이 매출액 성장은 어디에서 올까.

    이번에는 10-K를 살펴보았다.

    For checking where sales growth come from,

    I review 10-K.

    구분 (단위: 백만불)

    FY2015 

    FY2014 

     직영점(company operate)

    15,197

    12,978

     licensed

    1,862

    1,589

     음식 서비스(Food)

    2,104

    1,881 

    직영점 지역

    FY2015 

    FY2014 

     아메리카(America)

     8,671

    8,395 

     미국(U.S.)

     7,559

    7,303 

     아시아(Asia)

     2,452

     1,132

     일본(Japan)

    1,073 

     중국(China)

    1,026 

    823 

     EMEA

     737

     817

     기타(Others)

     375

     369


    여기서 일본 직영점 수는 갑자기 증가한 것이 아니다.

    licensed store가 직영점으로 변경된 것으로 보는 것이 옳다.

    포인트는 그것이 아니고...

    미국과 아시아에서 그 수가 증가했다는 것이다.

    미국에서 계속 잘 되고 있는 것 같고, 중국에서 선방하고 있는 것으로 보인다.

    The number of japanese company operated store is not increased surprisingly.

    The number is changed by transforming licensed to company operated store.

    Anyway..

    The key is the number of company operated store is come from States and China.

    (I ignore the number of licensed stores because the total number of them is not significant)

    Business in States and China is good.


    그러고 보니 중국인 관광객들이 스타벅스에 방문하던 것이 기억난다.

    음...다른 외국인들도 방문하던데...

    전세계적으로 매장이 있는데다가 맛도 비슷하게 만든 것의 영향은 아닐까.

    ** 혹자에 의하면, 스타벅스는 커피콩을 볶아서 엄청 고급스러운 커피는 아니지만 어디서나 비슷한 맛이 날 수 있도록 만들었다고 한다.

    ** 한국의 스타벅스 카드 뒷면을 보면, 해외에서 사용 불가하다고 적혀있다. 이는 국내에서 구매한 카드를 해외에서 사용하려고 하는 경우가 더욱 빈번해졌다는 징표일 수 있다. 만약 전세계의 스타벅스 카드가 하나로 통일이 된다면 그 영향력은 커질까?!

    I remember that chinese visited SBUX someday who bought Venti-sized one; biggest one.

    Hm...I also do that other foreigners visit, too.

    I think, this is because not the taste is similar in any stores but also lots of stores are existed in the world.

    ** One person told me they make taste of coffee by burning those beans even though they give up highest quality one.

    ** When you check the SBUX card in Korea, there is a sentence that you can't use it in other country. It can show us more people try to use the Korean card for the stores in other country. What if SBUX make one for whole stores in the world?


    자, 이제 정리해보자.

    스타벅스는 매출액 성장 덕분에 자본이 증가하는 속도가 빠르다.

    매출액 성장은 미국과 중국에서 이끌었다.

    그렇다면, 현재의 가치가 유지되고 가격이 상승하기 위해서는 계속해서 매출액이 증가해야 한다.

    This is the bottom line:

    SBUX's equity grow fast because of sales growth which is lead by U.S. and China.

    And then, for high valuation and price increasing, SBUX's sales should be growing forward.


    이에 대한 질문은 단순하다.

    중국이 계속 성장할까? 미국 경기가 좋아질까?

    다소 막연하지만, 현재 내 의견은 이렇다.

    많은 사람들이 중국의 성장률에 대해서 우려를 표하지만, 성장 자체에 의문을 가지는 사람은 없다.

    중국과 더불어 세계의 소비를 책임지는 미국이 망하면 어차피 한국도 망한다.

    결국, 스타벅스의 성장의 정도에는 의문이 있더라도 그 자체에 대한 의문은 없다.

    그리고 스타벅스의 마케팅이나 경영 능력을 보면 충분히 믿을 만하다.

    다소 비싸게 매수해서 가격이 하락할 수 있겠지만, 적은 비중으로 매수 후 점진적으로 비중을 늘려나간다면 걱정할 것은 없다.

    The question for answer is simple.

    Does Chinese economy grow? How about States?

    Here is my opinion. It is little bit rough, but I think it is enough.

    Many people concern whether the number of Chinese economy growth is higher than 7%, not Chinese economy grow or not.

    If US economy is depressed, Korean economy is also depressed.(If my country's economy is depressed, the stock price is not a matter than my job and life.)

    SBUX, therefore, will grow forward given the management is well.

    And I trust them because their marketing ability is better and their past performance is also good.

    There is no conern when the portion of SBUX in my portfolio is gradually increased, even though I can long at higher price than its value now.

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